سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

ملاحظه می شود که تعدادی از برادران شیعه و سنّی اقدام به برقراری مناظرات و مباحثات مذهبی
در فضای اینترنت و وبلاگ نموده اند، اصل این کار بی اشکال، بلکه پسندیده است، ولی با تأسف باید
گفت: از هر دو سو، برخی کسان مؤدّب به آداب مناظره نیستند و گاه مانند دو عامی بی سواد
 و تهی از اخلاق کار را به فحش و ناسزاگویی می کشانند.
برای کاهش و بلکه رفع این آسیبها و ارزشمند شدن مناظرات علمی و دینی، ان شاءالله بنا دارم نکاتی
را به تدریج در معرض مطالعه ی دوستان قرار دهم.
اصل مناظره شیعی-سنّی امر جدیدی نیست و به دوران پس از رحلت نبی اعظم(ص) برمی گردد و مناظرات
متعدد امام علی (ع) و دیگر ائمه(ع) شاهد صادق این امر است.
در میان عالمان ممتاز مسلمان از هر دو مذهب نیز نمونه های درخشانی وجود دارد که می تواند برای جوانان
پرشور شیعی و سنّی الگوی مناسبی در مناظره باشند.
پاره ای از آثار مکتوب عالمان نیز راهنمای خوبی در این باب است.
*****************
وقتی دو نفر مناظره می کنند ، باید بدانند که آن دو تنها نیستند، بلکه طرف سومی در اینجا مطرح است
و آن شنوندگان یاخوانندگان مباحث آنانند، از این رو دو طرف باید برای فهم و شعور گروه سوم نیز

ارزش و احترام قائل باشند، و طوری بحث کنند تا آنان فرصت تأمل در دلایل و برهانهای هر یک از دو

طرف را داشته باشند، تا بتوانند با اختیار یکی را برگزینند. بنا بر این دو طرف باید صرفاً در اثبات حقّ بودن مدّعای خود به بحث بپردازند، و به ذکر برهان و دلیل در تأیید مدعای خود یا در ردّ مدعای طرف دیگر

بسنده کنند، و داوری نهایی را به مخاطبان حق طلب واگذارند. و د رجریان بحث باید به شدّت از بی احترامی
و دشنام نسبت به آنچه برای طرف دیگر بحث محترم است پرهیز کنند.

به قول شاعر:
دلایـــل قــــوی بایــــد و معـــنوی
نه رگــهای گـردن به حجّت قوی

و به قول نگارنده:
براهــیـن محــــکم چو داری بیار
که دشنـام گویی نیــــــاید به کـار

 در غیر این صورت بحث از حالت طبیعی و مدار علمی خارج می شود و در ورطه ی عوامی گری و شاخ وشانه کشیدن و چوب و چماغ  فرو می غلتد و جز افشاندن بذر کینه و نفاق حاصلی ندارد.

خدای متعال در قرآن کریم حتّی از دشنام دادن به بتهای بت پرستان نهی فرموده و نسبت به پیامد ناپسند آن
هشدار داده است:« ولا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبّوا الله عدواً بغیر علم...»(انعام-108) (و آنهایی را
که جز خدا می خوانند دشنام مدهید که آنان از روی دشمنی
و به نادانی خدا را دشنام خواهند داد.) در ادامه ی آیه می فرماید: این گونه برای هر امّتی کردارشان را آراستیم، آنگاه بازگشت آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود و ایشان را از آنچه انجام می دادند آگاه خواهد ساخت.

تا اینجا معلوم شد که دو نفر وقتی پذیرفتند با هم به بحث بپردازند، باید اصل را بر احترام متقابل به معتقدات یکیگر بنا نهند، هرچند هر یک از آنها نزد خود دلایلی در ردّ مدّعای دیگری داشته باشد. مناظره مجالی برای عرضه ی دلایل و براهین است. و هر یک باید بکوشد تا حقّ آشکار شود و نزد هر یک بود مورد پذیرش خردمندان حقیقت جو قرار گیرد.

ادامه دارد...