سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت

تحلیلگر آمریکایی، استفن والت: «وظیفه واشنگتن نجات اسراییل منفور نیست!»

گزارش خبری «استفن والت»، نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل طی مقاله‌ای در نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و حمایت‌های ویژه کشورش از رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت.
وی با استدلال‌هایی به شرایط حاکم بر خاورمیانه و ضررهای دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای این منطقه پرداخته و در نهایت نتیجه گرفت، دولتمردان آمریکا برای جلوگیری از خسارات بیشتر به مردم و کشورشان باید از خاورمیانه خارج شوند.
به گزارش فارس، «والت» در بخشی از این مقاله می‌نویسد، «برخی می‌گویند آمریکا برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی باید در خاورمیانه حضور داشته باشد، اما اگر به تجربه 20 ساله اخیر نگاه کنیم، این نظریه رد می‌شود. یادمان نرود که اگر نومحافظه‌کاران، ما را چشم بسته در جنگ عراق درگیر نمی‌کردند، الان گروهی با نام داعش وجود نداشت.» وی به وجود «رابطه ویژه بین آمریکا و اسرائیل» اشاره کرد و گفت حمایت‌های بی حد و حصر از اسرائیل باعث بروز احساسات ضد آمریکایی در میان ملت‌ها شده و دولت آمریکا را در چشم جهانیان دولتی ریاکار و ناموثر جلوه می‌دهد.
«استفن والت» در ادامه می‌نویسد: همه می‌دانند که در آمریکا هیچ رئیس‌جمهوری علاقه‌مند به درگیری با پشتیبانان اسرائیل و مشروط کردن حمایت‌ها به پایان اشغالگری نیست. تا وقتی که اوضاع به این گونه است، هیچ یک از تلاش‌های آمریکا برای برقراری صلح به جایی نمی‌رسد. بهتر است به جای هدر دادن بیشتر وقت و اعتبار آمریکا بر سر این موضوع، دست از تلاش برای متقاعد کردن اسرائیل به صلح برداریم. اگر هم اسرائیلی‌ها می‌خواهند آینده خود را با «بسط مرزها» به خطر بیاندازند، آنها را به حال خود رها کنید. مایه تاسف است که اسرائیل به یک دولت آپارتاید و منفور در سطح بین‌الملل تبدیل شود، اما جلوگیری از این تراژدی وظیفه آمریکایی‌ها نیست.
بهتر است آمریکا کمک‌های مالی و نظامی خود به اسرائیل، مصر و چند دولت دیگر را متوقف کند در غیر این صورت باید پول و خون بیشتری در خاورمیانه هدر بدهد و خشم بیشتر اهالی این بخش از دنیا را به جان بخرد، خشمی که شاید گاهی به اقدام علیه ما منجر شود.