سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب قرآن و عترت


افضلیت عبادت در زمان غیبت از زمان حضور

واى بر ما از آن روزى که قرآن یا عترت را از ما بگیرند . گرفتن هر کدام گرفتن دیگرى هم هست ، زیرا این دو از هم جدا نمى شوند: لن یفترقا نه در خارج و نه در اعتقاد حتى یردا علی الحوض (693)؛ (تا این که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.)تنها کسانى از حوض خواهند نوشید که با قرآن و عترت با هم باشند، عده اى هستند که همیشه مؤ فقند، ولى بعضى مانند کودک یتیم بدون سرپرست هستند و به عمد و یا بدون عمد به هر جهت روى مى آورندن ، البته فى الجمله معذور هستند.(694)
بنابراین ، ممکن است به چنین شخصى گفته شود: راست مى گویى ، معذورى ، خیلى چیزها را ندیدى و نمى دانى ، حق دارى ، چون در زمان غیبت به سر مى برى ، و از پدر روحانى و معنوى دستت کوتاه است که نتوانستى سلمان بشوى ، سلمانى که علّم علم الاول و الآخر.(695)؛ (به علم اول و آخر آگاه بود.) و فرمود که :
اذا ادرکتم سید شباب آل محمد، فکونوا اشد فرحاً بقتالکم معه .(696)
وقتى زمان سرور جوانان آل محمد [امام حسین - علیه السلام ] را دریافت کردید، بیشتر به جنگ کردن در رکاب او، شادمان شوید.
اما این را چه مى کنى که فرمودند:
العبادة فى الغیبة افضل من الحضور.
عبادت در زمان غیبت ، از زمان حضور افضل است .
و نیز به اصحاب خود مى فرمود:
انتم اصحابى و اولئک اخوانى ، فواشوقا الى اخوانى ، آمنوا بسواد على بیاض .(697)
شما اصحاب من هستید و آنان برادران من هستند. چه قدر به دیدار برادرانم مشتاقم ، آنان که به سیاهى بر سفیدى ایمان آوردند.(698)


مأخذ : ( در محضر آیة الله بهجت،محمد حسین رخشاد، ج1، ص 331-332)

 

693-ا صل حدیث به این صورت از رسول اکرم - صلى الله و علیه و آله و سلم - نقل شده است : انى تارک فیکم الثقلین ، اءحدهما اءکبر من الآخر: کتاب الله حبل ممدود من السماء الى الاءرض ؛ و عترتى اءهل بیتى . و انهما لن یفترقا حتى یردا على الحوض ...؛ (من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما[به ى ادگار مى گذارم ] که ى کى از دیگر بزرگتر است : یکى : کتاب خدا، که ریسمانى است که از آسمان به سوى زمین کشیده شده است ؛ و دیگرى : بستگان و خاندانم . این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا این که در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند.) مسند احمد، ج 3، ص 14 . نیز ر.ک : مسند احمد، ج 3، ص 27 و 59؛ مجمع الزوائد هیثمى ، ج 9 ، ص 163؛ مسند ابن جعد، ص 397، منتخب مسند عبد بن حمید، ص 108؛ خصایص نسایى ، ص 93؛ مسند ابن یعلى ، ج 2، ص 297 و 376؛ معجم صغیر طبرانى ، ج 1، ص 131 و ...
694-
به دلیل عدم حضور امام زمان - عجل الله تعالى فرجه الشریف .
695-
بحارالانوار، ج 10، ص 121؛ ج 22، ص 339 .
696-
بحارالانوار، ج 44، ص 372 .